BPI og EM-udtagelse

Ja, jeg beklager, at jeg har været lidt fraværende den sidste uge, jeg har haft travlt med at passe mit liv :)Indtil juni skriver jeg speciale, eller jeg prøver, for lige nu er jeg midt i en hektisk sæson, som kræver meget af mig fysisk og psykisk. Selvom jeg kan mærke at det hele kører, skal der ikke meget til før det hele kapper over og bliver for meget, og derfor passer jeg meget på og prioriterer min tid kraftigt for tiden. I denne uge er dette gået ud over blokken, hvor jeg da har haft flere gode idéer til indlæg … som nu må vente, eller sløjfes helt :/ Lige meget hvad, skal I have min version af skydningen i BPI igår, lørdag, som samtidig var sidste chance for at imponere sportschefen før EM-udtagelsen.

Jeg kan allerede røbe at det gik rigtig godt igår, hvilket især skyldes den sidste uges prioriteringer.

Efter Swedish Cup i sidste uge hungrede jeg efter styrketræning og løbeturer, og jeg har derfor været afsted søndag-torsdag hvad angår fysisk træning. Desuden følte jeg at jeg manglede en del fokus på det tekniske, efter nogle uger med fokus på mit nye skydetøj, derfor besluttede jeg søndag, at jeg skulle på banen alle dage fra mandag til torsdag, så jeg med god samvittighed kunne holde fri og samle kræfter til udtagelsesskydningen igår. Allerede søndag var jeg helt basket, både fysisk og psykisk, efter Sverige og jeg sov derfor 10 timer natten til mandag, hvilket var tiltrængt, men efter styrketræningen mandag og “kun” 8 timers søvn natten til tirsdag, måtte jeg tage nogle valg. For det første fik jeg ikke trænet de planlagte to timer på banen. Da jeg sad på banen var jeg træt i hele kroppen og kunne mærke at jeg var ved at nå kanten og havde brug for hvile, og besluttede at nøjes med et pas på 60 minutter, men hvor mit fokus skulle være 100 %. Det mislykkedes kraftigt, jeg skød simpelthen så dårligt at man skulle tro at det var løgn … men jeg gennemførte, og observerede vigtige ting, som kunne bruges under træningen onsdag. Efter træningen gik jeg hjem og sov 10 timer !
Onsdag stod den både på en masse speciale, 2 timer på banen og styrke efterfølgende, men til forskel for om tirsdagen var jeg frisk. Til træningen tonsede jeg bare den ene ti’er efter den anden afsted, og jeg var så glad og fyldt med så meget energi da jeg gik fra banen. Om torsdagen var jeg til træning med Mikkel Korneliussen og resten af talentgruppen fra Københavns-området. At kunne sparre med andre skytter, uanset niveau, gør mig endnu bedre, og giver mig lyst til at træne og blive bedre. I træningen skød jeg med pulsur. Jeg skulle se hvor lavt jeg kunne få min puls i skudøjeblikket, både hvor jeg skød i slow-motion og i mit normale tempo. At skyde i slow er virkelig svært, især når man som jeg kun bruger omkring 30 sek. pr. skud, når det hele spiller max. Øvelsen var virkelig god og jeg fandt ud af hvordan jeg kunne få min puls ned på en effektiv måde … noget jeg fik kraftigt brug for i BPI igår 😉

Lørdag kørte jeg med Kathrine Langhoff til BPI og jeg blev hentet ved 8-tiden. For et år siden var jeg nok først stået op omkring kl 7, men igår ringede mit vækkeur 06.30, for jeg havde lige et kort yoga-program og mental afspænding jeg skulle igennem, før jeg kunne føle mig klar til skydningen. nej, mit yoga er overhovedet ikke godt, måske kan man kun kalde det får strækøvelser, som ligner noget der skulle være yoga 😉 Lige meget hvad, så virker det rigtig godt for mig at få strukket kroppen godt igennem før en “tidlig” skydning, ligesom den mentale afspændning/visualisering får mine tekniske tanker på rette vej forud for en konkurrence. Det er faktisk først noget jeg er begyndt at gøre her efter jul, især fordi jeg bliver nødt til at koble helt ned fra en travl hverdag. jeg har sagt det før, men siger det gerne igen. Ét af de bedste tips jeg nogensinde har føet er fra min gamle træner Idar Vedul, som sagde til mig da jeg boede i Norge “Det vigtigste forud for en konkurrence er, at du har ryddet op i dit liv”. Ved at kunne koble fra bla. speciale-racet virker afspændning, både fysisk og mentalt, rigtig godt for mig, prøv det ! Tilbage til skydningen … vi ankom til BPI i god tid, ca 10.15, og skydningen gik først igang 11.30, så der var god tid til opvarmning, udstrækning og madpakkespisning forud for skydningen.
På banen følte jeg mig overhovedet ikke tilpas og blev ved med at tænke på hvad jeg havde gjort galt og fortrød det hele i forberedelsestiden :/ Da det var tid for prøveskud tilgav jeg mig hurtigt, for jeg tonsede bare dybe ti’ere afsted … overvejede at spørge om jeg evt. kunne benytte disse til første serie 😉 Jeg var konstruktiv og objektiv under prøveskudene og fandt en stilling som var lige i øjet og som jeg stolede på. Hvis alt andet fejler er nul-punktet vejen frem, og sådan havde jeg det lidt igår, da skydetiden begyndte, for på samme tid med at skydetiden begyndte, steg min puls også … alt for meget. I starten af sæsonen havde jeg det helt samme problem, at mine nerver blev for voldsomme og jeg blev for passiv i min skydningen, men igår tacklede jeg det heldigvis helt anderledes og på den bedst tænkelige måde. Torsdagens træning blev pludselig meget nyttig og jeg tog nogle ekstra dybe vejrtrækninger. Det hjalp en smule, men sammen med en rytme som blev holdt til fulde og som jeg ikke lod fejle, samt en teknik som er oppe og køre igen, lykkedes det mig at skyde ti’ere og mange af dem. Faktisk var det først i tredje serie at jeg begyndte at blive mere rolig og få en puls på niveau med i torsdag, omkring de 55 slag/min i skudøjeblikket. Inden da, havde jeg dog lykkedes med at skyde 102,8 (98) og 102,9 (99) i de første to serie 🙂
Før jeg var gået på banen havde jeg kort afstemt mine forventninger til mit resultat med René Kristiansen. Jeg satsede på 412 imens han sagde at jeg skulle gå efter 414, men efter de to første serie skød jeg efter min egen indskydelse for ikke at blive skuffet og presse mig selv unødvendigt. Men i tredje serie faldt min puls og jeg fik så meget kontrol at jeg kunne begynde at foretage et sigte hvor jeg stod stille på skiven … det betød at havde 10 x 10’ere og en serie på 103,9, og pludselig var jeg inde i kampen om en total på 414 😀 I fjerde serie spillede det hele max, og selvom pulsen steg i takt med antallet af ti’ere, havde jeg så meget selvtillid og kontrol over min puls, at det ikke forhindrede mig i at lukke skydningen med en vild serie ! Jeg lukkede med 10 krydstiere og en total på 105,5 … hvilket betød en total på 415,0 (397). Det er så længe siden at jeg har haft sådan en god følelse i kroppen, følt mig i så god form og med så meget overskud, som jeg gjorde igår. Jeg var så glad, især fordi jeg langt om længe kom over 96’er grænsen, som den sidste at damerne i elitegruppen. Det har virkelig været en hurdle for mig, og efter sæsonnens start og det lille resultat-dyk i november/december var dette virkelig en lettelse.

Så efter en hård uge, hvor jeg desværre ikke har nået at komme med et blogindlæg om alt det spændende der er sket mig … jeg har fx ikke fået fortalt at jeg er blevet udtaget til IWK München sidst på måneden … håber jeg at I kan tilgive mig, da jeg er sikker på at dette har været en lille men vigtig del af min succes-skydning igår 🙂

… og så lover jeg at jeg, næste gang jeg bliver udtaget til noget, så skal jeg nok være meget hurtigere på tasterne og få meldt det ud til alle jer der følger med på bloggen.

God (håndbold-) søndag aften til alle.

Gitte

2 comments
  1. 49126 said:

    Greetings, I’m Meghan and I’m certainly pleased that I found wordpress.

    com. If you don’t mind, I just have one quick question. I was interested to learn about how you focus yourself and empty your mind before writing. I have had problems clearing my mind in order to get my ideas out. I love writing once I get into it, but in most cases I feel as if I end up losing the first ten to fifteen minutes pushing myself to concentrate. Do you have any suggestions or tips?

    • Hi, I am sorry for the late answer

      I use to take notes when I come up with an idea for a post, which makes it much easier to get started on my writing. Maybe that will also work for you 🙂

      /Gitte

Skriv et svar

