Tip of the day # 1

Forleden kontaktede én af mine tidligere skytter fra et juniorskyttekursus mig, og han sagde bl.a. at han også vil være god skytte engang og han derfor prøver at tage nogle af de ting, som jeg skriver om, til sig. Jeg syntes det er vildt dejligt og fedt, at I gider læse med, og endnu bedre, når jeg kan komme med inspiration til andres træning. Han kom desuden med en række forslag til hvad han syntes kunne være spændende at læse om, noget jeg selvfølgelig lytter til og vil prøve at finde tid til at skrive om. Hvis andre har forslag til spændende ting eller vil have uddybende indlæg om træningsmetoder, grej osv., må I endelig sige til, så skal jeg prøve at få det hele med 🙂

Men indtil der kommer nogle nye forslag op til indlæg, vil jeg videregive ét af mine bedste råd, hvis jeg selv skal sige det 😉 I min barndomsklub i Ulfborg var trænerstablen ikke super kompetent. De kunne træne og hjælpe mig op til et vidst stadie, hvorfra jeg selv måtte arbejde for at skaffe mig viden og erfaring og blive en bedre skytte. Jeg ved at det er sådan i rigtig mange klubber og dele af landet, hvilket vi må lære at leve med og tackle på bedst mulige måde. Intet ondt om trænerne rundt omkring i landet eller i Ulfborg, de gør et super arbejde, og jeg har nydt godt af deres viden … og gør det stadig ! Men tilbage til mit råd. Hver gang man som skytte er ude og møder andre skytter eller bliver introduceret for nye trænere, er det med at suge til sig af råd og erfaringer. Selvfølgelig skal man lære at sortere i hvad man får at vide, men derfor skal man stadig lytte og tage imod, når muligheden viser sig. Jeg har haft faste trænere, men har også i længere perioder arbejdet uden en fast træner, og derfor har netop dette været vigtigt for mig. Selv idag er der mange fifs, som jeg har fået fra forskellige trænere, som jeg bruger dén dag idag. Nogle af dem kan læses herunder … mere eller mindre forståelige for andre 😉

Jens – Sæt dit hår op, så det ikke kommer ind i øjnene når du skal sigte.
Kenneth – Føl dig som en sæk kartofler (knælende).
Klavs – Sid ikke ude i solen hele formiddagen for derefter at tage til træning.
Leif – Hold den og vær bestemt.
Kenneth – At være tændt før en konkurrence er godt.
Enrico – Hold dit tempo igennem hele skydningen.
Mikkel – Flyt dig efter skiven.
Bent – Sigt i midten.
Kim – varm også fodleddet op, det er jo her du holder balanven.
Diana – Processen er det vigtigste.
Troels – Sørg for at højden på dit stativ er den samme hver gang.
Anni – Brug dine prøveskud fornuftigt.
Klavs – Det er lige meget hvor i skydningen de dårlige skud skydes.
Bjarne – Lad være med at sigte dig ihjel, du kan alligevel ikke få bedre skud end 10,9.
Arne – Du skal altid kentre riflen ens.
Harry – Lig albuen i hullet i dit knæ.
Bent – Når du rammer beatet, så bank en masse skud af imens du har dén.
Mikkel – Aftræk, aftræk, aftræk.
Anni – Vær i stillingen i mindst 10 minutter før du går til gældende.
Leif – Stå op tre timer før du skal skyde, så dine øjne og kroppen er helt klar til action.
Idar – Sørg for at rydde op i dit liv, forud for en konkurrence.
Keld – Brug din forberedelsestid fuldt ud.
Troels – Varier din træning.
Mikkel – Husk din tørtræning.

Brug det hvis du kan 😉

God weekend til alle.

/Gitte

Skriv et svar

