Arkiv

Monthly Archives: juni 2013

Siden München er det gået stille for sig, når det kommer til at skydetræne, da jeg har haft travlt med en masse andet. For eftersom min sæson 12/13 er slut for nu, og 13/14 først starter op i november, altså sådan for alvor, har det været lidt sløvt med motivationen og iøvrigt tiltrængt med lidt pause.

MEN, Enrico har den sidste uges tid været i Danmark, først i Jylland og de sidste tre dage på Sjælland og jeg har i dén grad grebet chancen og brugte hele tirsdag og meget af idag med ha i Ballerup. Vi havde projekt-ny-stilling!

Sidst jeg følte mig så forvirret og små fortabt i forhold til min stilling er ca. 12 år siden, da jeg for første gang skulle skyde stående for alvor. Enrico har stort set flyttet på alt hvad der kan flyttes på min riffel OG ihærdigt prøvet at lære mig at stå mere bag riflen end tidligere. Problemet har været at jeg bl.a. har stået for meget til siden for min riffel og på samme tid har jeg haft en åben stilling med kindpude/riffel og kind/krop langt fra hinanden. Derfor har vi arbejdet hårdt på en mere kompakt stilling.

Igår var jeg helt opgivende. Jeg følte mig akavet og kunne ikke rigtig slappe af. Oven i det skulle jeg være opmærksom på at placere riflen det rette (nye) sted i skulderen, sørge for min hofte var lige, placere riflen ens i venstre hånd, kentre riflen ens hver gang, fordele vægten på mine fødder ens hver gang og lægge hovedet til riflen ens hver gang. Hvert skud virkede udmattende, og fem måneder føltes som meget kort tid :/

Heldigvis gik det langt bedre idag! 😀 Følelsen var meget bedre og jeg kunne desuden slappe af når jeg skød og vi lavede kun få indstillinger, som gjorde at stillingen hele tiden føles bedre og bedre.

De næste par måneder bliver helt sikkert hårde, men forhåbentlig kan jeg hurtigt mærke fremgang. Jeg glæder mig hvert fald til at komme sådan rigtigt igang med den nye stilling og teste om det er dén der skal give mig dybe ti’ere næste år 😉

Reklamer

Igår, mens alle andre var på stranden, spiste is og nød solen, var jeg, og ni andre atleter på kursus i sportspsykologi i Idrættens Hus, Brøndby.

Det var et kursus som jeg har glædet mig til og et område som jeg finder meget spændende og givende … også selvom det hurtigt viste sig at jeg tidligere har været materialet igennem sammen med elitegruppen. Igår var bare dobbelt op på godt 😀

Flere faktorer var afgørende i forhold til at kurset for mig var en stor succes. For det første havde vi Janne fra Mental Motion som underviser. Hun har tidligere spillet badminton på højt plan, og har derfor også prøvet og oplevet mentale udfordringer på egen krop og præstation. Desuden var mentaltræner Carsten Oldengaard også tilstede, og selvom han egentlig “bare” var med for at lære, kom han med mange rigtig gode input igennem hele kurset.

Men underviserne var ikke alt, hele gruppen som sådan var godt blandet, og alligevel helt optimal fra en skyttes perspektiv. Tre trampolinspringene, én tennisspiller, én vandskihopper, én pistolskytte og fire riffelskytter. Ja, ja, god nok var skytterne overrepræsenterede, men det gjorde mig intet, især fordi de ikke var med sidst og jeg altid elsker at høre andre perspektiver og indgange til sporten. Derudover føler jeg på ingen måde at vi styrrede dagen i en skyderetning, overhovedet, det var en god blanding af alle mere eller mindre individuelle sportsgrene. Og netop dét, med at få input fra andre individuelle atleter var virkelig dejligt, for selvom vores sportsgrene fysiologisk er meget forskellige, er de samtidig også meget ens på det mentale plan.

Selvom dagen var meget presset, var det totalt win win at være med. Vi kom igennem så mange gode emner, som man aldrig kan få gentaget for mange gange, bl.a.:

  • Life skills som idrætsudøver
  • Generel introduktion til mentaltræning
  • Koncentration
  • Indre dialog
  • Spændingsregulering

Og selvom det kan virke voldsomt at bruge 8 timer en solskinslørdag på tør tør psykologi, gik tiden overraskende hurtigt takket været en lang række øvelser, hvoraf nedenstående var dem der gjorde størst indtryk på mig

  • Øvelse 1. Fortælling fra fremtiden: Vi skulle skrive et essay over, hvordan vi, når vores karriere er slut, vil svare på spørgsmålet “Hvordan kan det være, at det netop blev dig, som det lykkedes for”. Virkelig god øvelse, som fik mig til at tænke på områder hvor jeg skal sætte ind og på, hvad det i virkeligheden kræves at nå til tops i skydning.
  • Øvelse 2. Nøglepersoner: Vi skulle lave en liste over nøglepersoner i vores liv, som kan støtte eller virke som barriere for vores sportslige præstationer. Denne øvelse gjorde mig især bevidst om, at nogle mennesker i mit liv, om end det ikke er ment dårligt, kan virke som en barriere i nogle kontekster og støttepersoner i andre. Dette er noget jeg skal være opmærksom på i fremtiden, og måske også tage en samtale med disse personer om.
  • Øvelse 3: Det mentale kompetencekort: Vi skulle score vores evne til at spændingsregulere, visualiser, lave målsætninger, være konstruktive i vores evaluering, holde koncentrationen, have en indre (positiv) indre dialog, have selvtillid og lægger strategier, i både træning og konkurrence. Denne øvelse gjorde mig opmærksom på områder, hvor jeg skal arbejde videre og gav mig idéer til hvordan jeg kan arbejde med dette i fremtiden.

Det er perfekt med sådan et kursus, på dette tidspunkt af min sæson. Tiden på skydebanen er pt. ikke så voldsom som for bare et par uger siden, og jeg har derfor lidt mere tid til at tænke over nogle af disse ting og på hvordan jeg vil tackle forskellige situationer i min kommende sæson 😀 Jeg fandt i løbet af dagen frem til tre ting som jeg vil bruge energi på i fremtiden, nemlig at

  • Blive bedre til at holde et højt koncentrationsniveau under træning. Her vil jeg bruge en øvelse som én af trampolinspringerne introducerede. De har kun én chance til at vise hvad de duer til i konkurrencer, og dette vil jeg prøve at overføre til min træning, one-shot-chance.
  • Blive bedre til at spændingsregulere under træning, men især konkurrence. Dette vil jeg gøre vha. vejrtræknings- og afspændingsøvelser.
  • Øge min selvtillid. Dette vil jeg gøre ved at øge min opmærksomhed på alt det jeg gør godt, både på skydebanen og i mit “civile” liv.

Men én af de vigtigste ting jeg skal lære, er at kunne lægge mit hoved i forskellige spor på rette tidspunkter. Altså, jeg skal kunne holde fokus på studiet når det er tid herfor, arbejdet, når det er tid herfor, osv. Jeg vil så gerne lære at være 100 % tilstede i de forskellige aspekter af mit liv, men samtidig også acceptererat jeg ikke kan præstere 100 % på studiet, når jeg også vil være den bedste på banen, arbejdet, sammen med familien, kæresten og vennerne.

God weekend og forhåbentlig god inspiration

/Gitte