Arkiv

Monthly Archives: februar 2014

Jeg er så træt og forstår pludseligt hvor hårdt skydning egentlig er for kroppen. I går skød Ballerup to kampe i DIF-turneringen og jeg har aldrig tidligere været så baldret efter en skydning som da jeg pakkede mine ting sammen om eftermiddagen. At skyde to skydninger på samme dag, efter at have holdt små fem ugers skyde-pause, var måske lige optimistisk nok … især fordi jeg allerede under min første skydning følte mig brugt og træt i kroppen. At bruge min søndag til at lave så lidt som muligt og få restitueret, giver pludselig meget mening for mig. Skydning er virkelig hårdt for kroppen … især når man ikke er i form !

Nå, men på trods af en træt Gitte, blev det en succes for Ballerup. Vi mødte Aalborg og ÅRK, hold som vi hele tiden har vidst er gode i forhold til Ballerups niveau og som vi skulle være skarpe for at have en chance imod.

PE_20140223123451

Jeg kan nogle gange godt ærgre mig over at jeg flyttede fra disse baner. Jeg vil vove og påstå at lyset på netop disse baner er det mest behagelige i Danmark … Jeg er vild med det 😀

Vi startede ud med at skyde imod Aalborg, hvor jeg skød imod Lars Ørum. Lars er en skide dygtig skytte og jeg har stor respekt for det høje niveau han har haft de sidste mange år. Jeg forventede en tæt kamp … og det blev en tæt kamp. Under hele skydningen kunne jeg se Lars’ skive. Han var placeret til højre for mig og hans skud lyste mig i øjnene i samtlige 75 minutter af skydningen. Jeg plejer at være god til at arbejde med at kunne se min modstanders skive, især hvis niveau-forskellen er stor eller den ene skyder markant hurtigere end den anden. MEN, Lars og jeg havde stort set samme rytme og lå hele tiden med en forskel på ca ½ point … eller i hvert fald indtil femte serie. I femte skød vi begge en mildest talt skod serie, som jeg tror gjorde udslaget. Min var en anelse bedre end hans og jeg formåede at forbedre min sjette serie markant, imens Lars’ problemer fortsatte ind i hans sidste serie. Jeg endte med at vinde kampem. Men selvom min individuelle sejr på papiret ser stor ud (ca 4 point), var det en virkelig tæt kamp, hvor jeg på intet tidspunkt kunne tillade mig at slappe af. Vi vandt samlet 2-1 over Aalborg, og havde pludselig fordoblet vores antal af sejre i årets turnering. Ren succes 😉

I anden kamp mødte vi mit gamle yndlingshold ÅRK. På ethvert andet tidspunkt ville vi med 80% sikkerhed havde fået bank af dem, men til vores held stillede de ikke med deres to bedste skytter. Dette betød at vi nu havde en chance for at hive endnu en sejr i land. Igen blev det ingen walkover. Faktisk tror jeg sjældent at det bliver sådan i disse kampe, især ikke når man har to skydninger på én dag. Kroppen bliver hurtigere og mere træt, koncentrationen ryger tidligere og for mit vedkommende gjorde mine fødder og ryg hurtigere og mere ondt, imens min balance havde givet op med udgangen af den første skydning. Jeg priste mig lykkelig for mit nulpunkt og kæmpede som aldrig før. I femte serie var jeg ved at give op. Jeg havde ingen kontrol over balancen og min krop spændte overalt, den var træt og udmattet. Det var lidt af en kamp at blive færdig og jeg måtte bruge god tid på at rette ryggen og bevæge mine fødder imellem hvert skud. På denne måde kunne jeg fokusere på min skudafgivelse frem for ømhed. Jeg endte ud med en sejr, og det samme gjorde holdet. Vi har nu tre sejre ud af 7 mulige og er rykket op i midten af DIF-feltet 🙂

PE_20140223123534

Først om tre uger skyder vi vores sidste kamp og jeg er forhåbentlig i en langt bedre skydeform end lige i går. Vi møder Viborg i vores sidste kamp og jeg tror at vi skal finde de gode skud frem for at kunne hive endnu en sejr hjem … så tilbage på træningsbanen med os 😉

Med fare for regnefejl er stillingen i DIF-turneringen umiddelbart således:

  1. Trehøje
  2. Særslev
  3. BPI
  4. Ballerup
  5. ÅRK
  6. DSB/ASF
  7. Viborg
  8. Aalborg
  9. Helsingør

Der kan dog stadig nå at blive omrokeret i top-3, imens alt kan ske for de resterende seks hold, som alle ligger indenfor 6 kamppoint (en vundet kamp giver 2 point). Inden de sidste kampe, kan jeg dog allerede sige at turneringen i år har været meget tættere i toppen end tidligere, hvilket jeg personligt syntes er vildt dejligt. De sidste kampe skydes alle 15. marts i BPI og kan ses online … jeg skal prøve om jeg kan huske at lægge et link til live-visningen op.

/Gitte

Reklamer

Jeg holder stadig pause, eller jeg burde i hvert fald, men jeg er blevet nødsaget til at tyvstarte lidt. Faktisk vidste jeg lige fra Enrico og jeg planlagde min pause, at jeg var nødsaget til at starte lidt før tid. Planen var at jeg først skulle starte med at træne til marts, men da Ballerup skal skyde to DIF i weekenden, har jeg set mig nødsaget til kort at tage på banen.

Jeg bruger pt. noget af min tid på at planlægge og målrette den kommende sæson vha. bogen "Mentaltræning i Skydning".

Jeg bruger pt. noget af min tid på at planlægge og målrette den kommende sæson vha. bogen “Mentaltræning i Skydning“.

Man kan sige at jeg vel nok burde kunne skyde skydningerne uden at træne, men sagen er den, at jeg ikke er den sidste der har skudt med min riffel. I januar var DGI Skydning til Falling Target landskamp i Finland og her skulle min søster blandt andet deltage. Hun var på daværende tidspunkt i gang med en flytning og havde ved en fejl taget hendes ..22 med i lufthavnen. Jeg bor heldigvis kun ca. 20 minutters kørsel fra Kastrup og måtte derfor lade min luftriffel flyve til Finland imens jeg passede på hendes ..22’er. Jeg var måtte derfor på banen i ca. en time i mandags for at tjekke at alt passer … og det gør det 🙂

Jeg prøver at skabe overblik over mine kommende træningspas, konkurrencer og træningssamlinger vha. denne kalender. Den bruges udelukkende til planlægning og tekniske fokusområder i min daglige træning.

Jeg prøver at skabe overblik over mine kommende træningspas, konkurrencer og træningssamlinger vha. denne kalender. Den bruges udelukkende til planlægning og tekniske fokusområder i min daglige træning.

Udover smug-træningen havde jeg en kort snak med min træner Mikkel. Jeg har tidligere skrevet om at vi i elitegruppen er i gang med at udarbejde konkurrencestrategier, så vi drøftede blandt andet hvordan jeg kan arbejde videre med min strategi. Desuden bliver den fremtidige plan at jeg starter stille og roligt med træningen. Jeg har stadig lidt problemer med min ryg, og for ikke at provokere den for voldsomt, starter jeg ud med nogle korte træningspas, masser af opvarmning og udstræk før og efter min træning, og generelt stort fokus på at jeg ikke kommer ud i en situation hvor jeg skal til at tage smertestillende for at kunne klare min træning.

Jeg glæder mig meget til at komme sådan rigtigt i gang med den tekniske træning og med at starte op på anden del af denne sæson.

/Gitte

I november lagde jeg et forslag til et styrketræningsprogram på bloggen (som kan findes her), som tog udgangspunkt i at det skulle kunne laves i hjemmet. Jeg er ikke selv særlig vild med at træne hjemme, mest fordi jeg så ikke får det gjort og slet ikke med høj nok intensitet. Træning i et center er derfor vejen frem for mig!PE_20140211123754PE_20140211123852

Lige for tiden går jeg ledig, og samtidig med at jeg har skydefri har jeg egentlig masser af tid til at styrketræne midt på dagen, men, jeg fungerer bedst med at få det overstået fra morgenstunden. Min kæreste og jeg møder derfor allerede i “fitt’eren” ved 6-tiden, så han kan nå at træne før arbejde og jeg kan nå at træne før jeg ombestemmer mig 😉 Altså, jeg elsker at styrketræne, men nogle gange har jeg virkelig svært ved at komme afsted, derfor hjælper det en del at jeg bliver trukket afsted af Claus 😉

Jeg veksler lige for tiden imellem to programmer, et “nemt/kedeligt/sikkert” og et “udfordrende/svært/sjovt” program. Det første træner jeg lige nu, det foregår primært i maskiner, hvilket sikrer at risikoen for skader minimeres markant ! Min(e) ankel(ankler) er lidt pivede for tiden, og derfor kører jeg med det sikre program. I det sjove program indgår hop, høj puls og høj intensitet, hvilket mine ankler (og mit morgenhumør) for tiden ikke er helt tosset med.PE_20140211123948PE_20140211124025

Det kedelige program laves i “par”, jeg laver altså to øvelser skiftevis tre gange, før jeg går videre til det næste par. Det kedelige program består af

Jeg starter selvfølgelig med opvarmning, i dette tilfælde med 10 sikre minutter på crosstraineren. Det hele tager en lille time, perfekt at vågne på 😉

PE_20140211124132

 

Programmet sikrer at jeg bliver stærk i mine ben, især omkring mine knæ, som er særligt udsatte i den stående stilling, samt i min ryg som jeg har haft store problemer med de sidste sæsoner.

 

PE_20140211124211

God træning

/Gitte

For en måneds tid siden udkom A. S. Iversen og A. Becker-Larsens bog om mentaltræning i skydesporten. Bogen er blevet til i samarbejde med René Kristiansen og DGI Skydning, OG med hjælp fra alle os … I efteråret 2012 besvarede over 100 skytter et spørgeskema, som har inspireret til udarbejdelsen af denne bog.

PE_20140207075403

Jeg har haft bogen liggende stort set siden udgivelsesdagen og jeg elsker den ! -Den er enkel, nem at læse, nem at forstå og vigtigst af alt, giver mig lyst til at arbejde med bl.a. min målsætning, motivation, indre dialog, samt selvtillid og selvværd.

Egentlig har jeg de sidste mange år haft den norske bog “Mental Trening i Skyting”, af A. G. Jeppesen og A. M. Pensgaard liggende, ligesom jeg siden i sommers har haft H. Reinkemeiers og B. Bühlmanns “Sports Psychology and Competition”, men de er lidt tunge at læse, altså ud over at de er på henholdsvis norsk og engelsk, og derfor er “Mentaltræning i Skydning” alletiders 🙂 Og alle kan læse og finde denne bog brugbar, nybegynderen, den meget erfarne skytte og træneren. Brug den som rettesnor eller inspiration til at arbejde med det mentale i din daglige træning. Jeg kan i hvert fald kun give den en masse rosende ord med på vejen 🙂

Jaa, jaa, jeg er typen som streger ud og noterer mange ting i ALLE mine bøger. Sådan kan jeg bedst lide at "læse" bøger

Jaa, jaa, jeg er typen som streger ud og noterer mange ting i ALLE mine bøger. Sådan kan jeg bedst lide at “læse” bøger

Vil du også have fat i “Mentaltræning i Skydning”? -Den kan købes lige her, imens den norske bog (som i øvrigt også findes på engelsk) “Mental Trening i Skyting” kan købes her, og den engelske “Sports Psychology and Competition” kan købes lige her.

God læselyst

/Gitte

Når nu jeg ikke må bruge tid på skydebanen, kan jeg passende bruge tid på at forberede mig på anden del af denne sæson. Ja, ja, jeg havde da håbet at jeg pt. gerne måtte træne og arbejde målrettet frem imod EM, men sådan gik det ikke, og jeg må derfor kigge fremad. Frem imod DM, worldcuppen og VM.Intet er endnu sikkert, men hvis jeg først begynder at forberede mig når jeg er udtaget, kan det være for sent. Derfor planlægger jeg altid efter at blive udtaget, både for at være klar mentalt og fysisk, men også så jeg ikke “kommer til” at booke datoer, hvor det senere viser sig at jeg har muligheden for at deltage i store stævner eller vigtige træningssamlinger.

For et par uger siden var jeg til en session ved sportspsykolog Louise fra Team Danmark, som holdte et kort oplæg om “Forberedelse til VM” med underoverskriften: min rutiner til optimal forberedelse. Sessionen var et mix imellem oplæg, diskussioner og praktiske “skrive-opgaver”. Vi var kun en lille gruppe af skytter, så der var rig mulighed for at blive hørt, få masser af hjælp fra Louise og de trænere som var tilstede og andres syn på prioriteringerne/strategierne.

Jeg har nu fiflet lidt med mine strategier og rutiner, både meget overordnet, men også mere specifikt omkring den enkelte skydning. De næste mange måneder skal jeg arbejde videre med disse strategier, udvikle dem i samarbejde med mine trænere Mikkel og Enrico, og gennemteste dem, for at få dem optimeret på den bedst mulige måde.

Prøv selv at lave et overblik og en plan for dine strategier. Noter dine nuværende strategier og arbejd på at optimere disse.

PE_20140201092241

Vores basale træning, konkurrencetræning, konkurrence og pause hænger sammen. Alt hvad vi gør interagerer, og derfor er det en god idé at sørge for at vi gør de rigtige ting på de rette tidspunkter

Jeg har startet med at notere mine strategier på papir, hvorefter jeg har skrevet det hele ind i en tabel på min computer, så jeg senere kan tilføje og fjerne strategier.

Jeg er startet med at notere mine strategier på papir, hvorefter jeg har skrevet det hele ind i en tabel på min computer. På denne måde kan jeg senere tilføje og fjerne strategier, indtil skemaet er tilnærmelsesvist perfekt 🙂

What To Do: Lav et regneark med overordnede mål, karakteristika, strategier før, strategier under og strategier efter (opsæt i kolonnen længst til venstre), for både den almindelige træning, træningen til en konkurrence, konkurrencetræningen, selve konkurrencen og den efterfølgende pause (opsæt i øverste række).

Tilføj evt. flere strategier, diskuter dem med dine træningskammerater eller din træner, og BUM, til DM i september, landskampene hen over sommeren eller præmievåbenfinalerne, vil du måske kunne have udviklet nogle rutiner som gør dig til en endnu bedre skytte, som præsterer optimalt når det gælder. Del gerne dine erfaringer herinde, på min facebook eller når du er sammen med andre skytter.

God lørdag til alle.

/Gitte