Konkurrence strategi

Når nu jeg ikke må bruge tid på skydebanen, kan jeg passende bruge tid på at forberede mig på anden del af denne sæson. Ja, ja, jeg havde da håbet at jeg pt. gerne måtte træne og arbejde målrettet frem imod EM, men sådan gik det ikke, og jeg må derfor kigge fremad. Frem imod DM, worldcuppen og VM.Intet er endnu sikkert, men hvis jeg først begynder at forberede mig når jeg er udtaget, kan det være for sent. Derfor planlægger jeg altid efter at blive udtaget, både for at være klar mentalt og fysisk, men også så jeg ikke “kommer til” at booke datoer, hvor det senere viser sig at jeg har muligheden for at deltage i store stævner eller vigtige træningssamlinger.

For et par uger siden var jeg til en session ved sportspsykolog Louise fra Team Danmark, som holdte et kort oplæg om “Forberedelse til VM” med underoverskriften: min rutiner til optimal forberedelse. Sessionen var et mix imellem oplæg, diskussioner og praktiske “skrive-opgaver”. Vi var kun en lille gruppe af skytter, så der var rig mulighed for at blive hørt, få masser af hjælp fra Louise og de trænere som var tilstede og andres syn på prioriteringerne/strategierne.

Jeg har nu fiflet lidt med mine strategier og rutiner, både meget overordnet, men også mere specifikt omkring den enkelte skydning. De næste mange måneder skal jeg arbejde videre med disse strategier, udvikle dem i samarbejde med mine trænere Mikkel og Enrico, og gennemteste dem, for at få dem optimeret på den bedst mulige måde.

Prøv selv at lave et overblik og en plan for dine strategier. Noter dine nuværende strategier og arbejd på at optimere disse.

PE_20140201092241

Vores basale træning, konkurrencetræning, konkurrence og pause hænger sammen. Alt hvad vi gør interagerer, og derfor er det en god idé at sørge for at vi gør de rigtige ting på de rette tidspunkter

Jeg har startet med at notere mine strategier på papir, hvorefter jeg har skrevet det hele ind i en tabel på min computer, så jeg senere kan tilføje og fjerne strategier.

Jeg er startet med at notere mine strategier på papir, hvorefter jeg har skrevet det hele ind i en tabel på min computer. På denne måde kan jeg senere tilføje og fjerne strategier, indtil skemaet er tilnærmelsesvist perfekt 🙂

What To Do: Lav et regneark med overordnede mål, karakteristika, strategier før, strategier under og strategier efter (opsæt i kolonnen længst til venstre), for både den almindelige træning, træningen til en konkurrence, konkurrencetræningen, selve konkurrencen og den efterfølgende pause (opsæt i øverste række).

Tilføj evt. flere strategier, diskuter dem med dine træningskammerater eller din træner, og BUM, til DM i september, landskampene hen over sommeren eller præmievåbenfinalerne, vil du måske kunne have udviklet nogle rutiner som gør dig til en endnu bedre skytte, som præsterer optimalt når det gælder. Del gerne dine erfaringer herinde, på min facebook eller når du er sammen med andre skytter.

God lørdag til alle.

/Gitte

2 comments

Skriv et svar

