Koncentration

I går skøde jeg DIF i Aarhus, to kampe, som desværre begge endte med et 1-2 nederlag til Ballerup. På hjemturen faldt snakken på koncentration og på hvordan man kan opretholde denne gennem en hel skydning. Jeg vil derfor gerne komme med mit bidrag til, hvad man kan gøre for at træne netop dette element og hvordan man kan opretholde koncentrationen gennem et helt træningspas eller i en konkurrence.

WP_20150124_001

  • Klik. For en del år siden gav min daværende træningsmakker, Troels, mig et fif, som jeg den dag i dag (stadig) flittigt benytter mig af. Det er faktisk ganske simpelt, men det bidrager til, at man hele tiden er “alert” under sin skydning. Det går ganske enkelt ud på, at man klikker for sine skud, eller i det mindste gør sig nogle kraftige overvejelser herom. Man skal bare stoppe op for ca. hvert 2.-3. skud og vurder om der skal klikkes. På denne måde er man hele tiden opmærksom på om skudende sidder i den ene eller anden side. Sidder de spredt, betyder det typisk at man laver nogle tekniske fejl, og det vil man derfor også kunne få øjnene op for på denne måde. Er man ikke på et niveau, hvor skuddene altid er super samlet, kan denne øvelse være lidt farlig, da man ikke altid kan se nogle klare tendenser i sine skud. Dog er det stadig vigtigt, at man ofte holder øje med skudretning, samling og evt. fejl og tendenser i sine skud … både til træning og under konkurrence.
  • Pause. En anden god øvelse kan være, at man jævnligt holder pause. Man kan beslutte sig for et bestemt tidsinterval, fx. hvert 10. minut, eller en bestemt skudkadence, fx. hvert 7. skud, hvor man 90% af tiden vil holde en lille pause. Afstanden mellem pauserne bestemmes af ens evne til at koncentrere sig, så jo bedre man er, des længere kan man tillade at have mellem pauserne. Og når jeg nu siger, at man bør holde det samme interval ca. 90% af tiden, er det fordi, man ikke skal være en slave af sine strategier. Er man fx. i tidspres under en konkurrence eller vil man under træningen prøve at presse sig selv mentalt, kan man sagtens udsætte en pause nogle skud. Omvendt kan det være godt med ekstra pauser hvis man fx er meget nervøs i en konkurrence eller mentalt brugt efter en lang dag i skole/på arbejde. Tag gerne riflen ned fra stativet, drik lidt vand, overvej forløbet af konkurrencen/træningen, bøj evt. lidt i knæene eller vip lidt på fødderne. Det behøver ikke at tage mere end et minut før det kan have en stor positiv effekt på skydningen.
  • Kondition. Jeg ved godt at mange ikke forbinder løb, cykling og anden konditionstræning med skydning (medmindre man selvfølgelig går til biatlon). Men faktum er, at ens evne til at koncentrere sig hænger sammen med ens kondital. Man kan altså hente nogle nemme koncentrations-point ved at forbedre sin kondition. Løb eller cykel en tur et par gange om ugen, og du vil i løbet af få uger kunne mærke en forskel under dine skydninger. Andre gode motionsformer kan være rask gang, svømning, roning, boldsport eller dans.
  • Mad. Den rette kost har stor betydning for hvordan vores hjerne arbejder under arbejde. Og jo, hvis man vil være i stand til at holde koncentrationen optimalt under hele ens skydning, er det vigtigt at spise et (mindre) måltid ca. 1-1½ time før man skal på banen. Prøv fx. med en håndfuld mandler og en banan, en (lille) grovbolle med pålæg, havregryn med mælk/skyr/A38 eller en rugbrødshapser med et halvt æble til.

InstagramCapture_0f8e529e-723d-46b9-8c93-831155641b20

Hvordan træner du din koncentration?

/Gitte

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: