Moon Rider

Så i dén? -Dokumentaren om cykelrytteren Rasmus Quaade som blev sendt på DR2 i tirsdags?

Jeg har netop selv været forbi DR’s hjemmeside for at se dokumentaren og jeg må sige at den giver SÅ meget mening for mig.

Ligesom i skydning kan cykelsport også være meget individpræget. Det er den enkeltes kamp for at præstere optimalt og nå sine mål, og netop filmen Moon Rider giver et super godt, spændende og meget relevant indblik i denne verden.

Jeg besluttede mig for at tage halvanden time ud af min eftermiddag for at se filmen, især fordi Rasmus er en “tænker”. Ét af mine egne store personlige problemer på banen er ikke min teknik, men mine tanker. Jeg tænker alt for meget over hvad der vil ske hvis jeg nu skyder godt i den igangværende serie, hvis jeg lukker serien med en perfekt 10’er, hvis jeg nu laver et dårligt skud, hvad de andre skytter har gang i, hvorfor fluen på væggen flyver som den gør, hvilken lampe det er der blinker bag standpladsen og hvad jeg har lyst til at spise til aften.

Filmen har (desværre) sat endnu flere tanker igang hos mig, nogle jeg helt sikkert skal have skrevet ned og bruge i mit arbejde frem imod at blive en top-skytte.

Jeg kan kun anbefale alle, som har halvanden time tilovers, at se filmen, som for mit eget vedkommende sluttede med en lille tårer 😉

… Rasmus er desuden flittig med kameraet og laver ofte nye videodagbøger til onsport, hvor man bl.a. kan se et klip far dén test, hvor Rasmus sætter ny watt-rekord ved en max-cykeltest hos Team Danmark.

/Gitte

2 comments
  1. Lars Kurstein said:

    Hej Gitte – meget fine og spændende indlæg du har på din blog!

    Jeg var selv en “tænker” gennem min juniorskyttetid tilbage i firserne … Hvilket desværre også var stærkt hæmmende for mine resultater på skydebanen. En søndag i Viborg, tilbage 1987, vandt jeg dog pludselig 60 lig. DM juniorherrer! Den væsentligste årsag til at det lykkedes dengang ved DM, var en ide som min daværende klubkammerat i Birkerød, Klavs Jørn Christensen kom op med: Indspil en skudafgivelses sekvens på kassettebånd, f.eks…. “lad ….læg an .. slap af i skulder …. slap af i venstre hånd …. luk øjet …. tjek vindflag …. blink, kontroller midtpunktet … sigt …. øg trykket på aftrækker”. …. Noget i den stil.
    Jeg lyttede til den samme tale-sekvens på bånd under træning en hel udendørs sæson, ca. fem-seks måneder. Og jeg lavede en tilsvarende båndsekvens for finale skydningerne, incl. banekommandørens kommandoer. 1987 var nemlig første år med finaleskydninger ved DM. Finten med denne øvelse var at “tale-sekvensen” via hovedtelefonerne, virkede langt mere effektivt til indarbejdelse på rygmarven end blot at tænke skudafgivelsen igennem under afgivelse af et skud. Det var lidt som om at “en stemme” fortalte kroppen hvad den skulle gøre, hvilket øgede fokus på skudafgivelsen, uden at jeg blev forstyrret af uvedkommende, fritflyvende tanker.
    Skudafgivelsen blev indarbejdet utroligt ens og effektivt på rygmarven. Talesekvensen tog desuden altid lige lang tid, hvilket hjalp betydeligt med at perfektionere skudsekvensen. Da DM konkurrencen endelig skulle skydes, føltes det så let som ingenting, da “rygmarven” automatisk fortalte hvad kroppen skulle gøre. En blid form for hjernevask, var det vel nok, men super effektivt! Suggestion, er der vist nogen der kalder denne form for indlæring.

    Rasmus Quaade er heldig, tanker forstyrrer næsten ikke, mens man giver alt på en cykel. Det gør simpelthen alt, alt for ondt at køre cykelløb og enkeltstart, til at tankerne kan flyve i alle retninger….. Til gengæld kan cykling rydde op i hjernen og man kan finde svar på mange spørgsmål under en lang cykeltur. Prøv det, hvis du ikke allerede cykler …:-)

    Held og Lykke med skydningen! Og hils træner-Mikkel fra mig!

    Mvh
    Lars Kurstein, Birkerød

    • Hej Lars

      Tror også at Klavs Jørn har foreslået mig dette da han var landstræner tilbage i min juniortid, men har fuldstændig glemt det … det er helt klart værd at prøve, “hjerne-vask” eller ej 😉 Cykler selv en del og det rydder virkelig op i mine tanker. Desuden går jeg konstant rundt med en notesbog, så jeg ikke skal huske på alle mine tanker, men kan skrive dem ned og koncentrere mig om min skydning i stedet 🙂

      Jeg skal endelig hilse Mikkel 🙂

      Mvh. Gitte

Skriv en kommentar